Sabtu, 7 Mac 2009

Disudut Jendela Hati, Budi Jiwa Murni


Salam sejahtera kawan-kawan seperjuangan. Sebermula perjalanan hidup kiter didunia ini hanyalah sementara sahaja. Kiter hanyalah seorang perantau yang mengembara. Kiter mengembara dari dunia untuk mencari jalan pulang kenegeri akhirat.
Dalam mencari sesuatu didalam sebuah kehidupan ini, kiter selalu tersalah sangka dan sering tertipu. Kiter sangka afa'al dan ilmu yang kiter guna, pegang, gengam dan simpan itu adalah sebiji intan tetapi pada hakikatnya hanyalah sebiji pasir. Kiter sangka ianya intan kerana orang ramai berkata itulah intan. Maka kiter pun satuju, yakin, kutip dan simpan tanpa ragu-ragu. Kadang-kadang kite berasa bangga pulak dengan intan yang kita miliki.
Sesungguhnya diakhir hayat nanti, semasa berpulang meniti sakaratal maut, tahulah kiter bahawasanya kiter selama ini telah tertipu kerana kejahilan kiter sendiri. Kadang-kadang kiter tertipu dek kerana kiter dijahilkan oleh orang lain. Kiter tertipu diatas persepsi ramai. Bagi para Jauhari yang mengenal maknikam, tidaklah semudah itu mereka menerima persepsi ramai. Jauhari mengenal dimanakah sebiji intan diatas timbunan pasir walaupun khalayak mengatakan yang bertimbun itulah intan. Disini marilah kiter membezakan sifat-sifat Jauhari yang afiffin dengan mereka yang jahil.

SiJauhari kenal akan dirinya dan kenal akan Tuhannya. Si Jahil puler jahil akan dirinya dan jahil puler akan tuhannya. Apabila melihat saudara seIslam kita senang dan mewah sedikit, Si Jahil mula cemburu, berburuk sangka lantas berasa dengki. Kadang-kadang diushakannya agar sikaya itu jatuh miskin. Lain pula halnya dengan Si Juhari. Pabila melihat saudara mereka senang dan mewah, mereka tumpang suka, mengucap syukur lantas segera mendoakan mereka. Seandainya kiter beri secawan madu kepada SiJahil, mereka akhirnya akan membalasnya dengan hempedu dan racun berbisa. Sebaliknya SiAriffin pula akan membalasnya dengan sekuntum bunga.
Dalam hal menuntut ilmu, SiAriffin akan berjumpa bakal murshidnya dengan membawa sebuah bekas yang kosong. Sijahil puler akan membawa sebuah bekas yang penuh dengan ego, riak dan takabbur serta liat untuk merendah diri dan berlapang dada. Si Murshid tidak tahu dimana nak curahkan ilmu mereka kerana bekas murid itu dilihatnya sudah penuh. Apabila mendengar keaiban saudara seislam, Sijahil pukul canang. umpat dan keji supaya mereka itu mendapt malu. Maka bersemaraklah api dendam antara umat. Berpecah belah dan bermsuh-musuhan. Maka sebenarnya sijahil tadi berafa'al dengan afa'al Jin dan Syaitan. Dia telah tewas dalam meniti sebuah kehidupan menuju Yang Hakiki. SiAfiffin pula akan menyembunyikan keaiban orang lain agar mereka tidak mendapat malu. Berahsia. Kadang-kadang rahsia dibawa sampai kemati. Sijahil menyangka merekalah yang berilmu kerana kitab tinggi melangit. Berasa bangga dengan ilmunya dan akalnya. Bagi SiAriffin pula, ilmu adalah anugrah Yang Maha Pengasih. Akal adalah baharu dan tak mampu mendesrcipsikan perihal Allah Azzawajalla. Ibadat Sijahil adalah kerana dunia dan kerana manusia manakala SiAriffin pula, kerana akhirat, kerana Allah dan kerana Rasul. SiJahil akan melupakan kebaikkan orang terhadap diri mereka manakala SiAriffin sentiasa mengingat kebaikkan orang lain, walaupun sekadar seteguk air atau sepinggan nasi, mereka tetap mengenangnya sampai kemati. SiJahil biasanya terus bungkas bila bangun dari tidurnya manakala Si Ariffin pula terus mendoakan ummat memohon rahmat dari Allah Yang Maha Rahman lagi Rahim.
Begitulah serba sedikit tentang Jauhari yang mengenal maknikam. Wahai saudaraku yang dirkasihi Allah, sesungguhnya syurga itu tidak ramai penghuninya dan islam itu satu addin yang sungguh indah. Tidakkah dapat kita merasakannya?

Tiada ulasan: