Selasa, 10 Mac 2009

Asal Kaji besi 2


Selain dari ilmu kaji besi ader juga ilmu kebal digunapakai oleh sesetengah idividu dalam masyarakat melayu dahulu kala. Ader kebal yang dipanggil kebal tahi. Kebal ini tidak baik dituntut kerana ianya menyalahi fitrah kejadian manusia itu sendiri. Kebal jenis ini diperolehi dengan memakan kepala najis sendiri yang telah diletak didalam sebiji pisang dan diamalkan setiap malam jumaat selama tiga malam berturut-turut dengan syarat-syarat dan mentara tertentu. Mendengarnya pun kiter naik geli geman. Setengahnya kebal dengan menanam taring babi tunggal didalam kulit mereka. Biasanya dilakukan oleh orang bukan Islam. Rambut dan kuku lama-lama jadi panjang dan tak boleh dipotong. Kadang-kadang sampai kelutut. Buat apa saja mereka tahan. Tikam ke, tembak ke mereka tak takut. Kebal begini menjadi satu cabaran kepada kiter dek kerana bender tu najis. Pakai ayat Quraan pun kadang-kadang memantul dan tak jalan. Hanya yang betul-betul handal jer dapat menumbangkan mereka.
Sesetengah kebal mengunakan jin. Nama-nama Jin diseru dengan mentera tertentu dan disuruh masuk dalam tubuh sendiri. Ader Jin-Jin yang kedudukannya senentiasa menelangkup kebumi dan ader yang kedudukkannya menelentang ke langit. Setelah diseru masuk ketubuh manusia, mulalah biji mata menjadi merah terbelalak dan terbelolok. Membengis mencari lawan dengan tempikan yang membelah bumi. Kalau ditest kulit mereka dengan plyer pun mereka tak rasa sakit. Puaslah kiter sepit dan tarik kulit mereka dengan plyer mereka selamber jer. Kulit jadi liat macam kulit gajah. Tahan palu dan tahan tikam. Kadang-kadang mereka diseru ketika bermain silat.
Setengah puler memakai kebal syitan yang datangnya dari keris, tangkal, azimat tok sami, tok siam, tok batin atau dari benda-benda lain. Benda-benda begini akan memakan tuannya biler dah tua, biler dah nak mati kelak. Ader yang akhirnya nak mengucap dua kalimah syahadah pun dah tak boleh lagi. Kebal begini tidaklah susah ditewaskan bagi mereka yang mahir dan sanggup berdepan menghadapi cabaran. Kalah mereka dengan cara-cara tertentu. Kebal sesunguhnya bukan untuk kiter sahaja, orang kapiak pun boleh kebal dan kiter harus berwaspada. Manalah kiter tahu niat mereka. Rambut sama hitam tapi kadang kaler hati lain-lain. Mamun kiter taklah harus bersalah sangker pada mereka kerana mereka pun manusia juga cuma kepercayaan saja yang berbeza.

Tiada ulasan: